Friday 23 October 2009

PAS pun nak 'berubah'

Bila UMNO buat pindaan perlembagaan dan melaungkan slogan perubahan sebelum ini, Nik Aziz kata itu retorik, kosmetik politik dan tidak konkrit. Beliau juga berpendapat sikap-sikap negatif yang ada dalam parti komponen BN kini telah mula memakan diri hinggakan timbul desakan-desakan untuk menukar pemimpin tertinggi MCA melalui EGM dan desakan kuat yang diterima oleh Samy Vellu untuk turun dari takhta MIC.

Apa sudah jadi? Semalam Mursyidul Am PAS itu pula seolah-olah melaungkan 'perubahan' dan mencetus keinginan untuk adakan suatu 'EGM' bagi menyingkirkan Presiden serta beberapa tokoh utama yang lain dalam parti tersebut (baca sini dan sini)

Walaupun ramai penyokong Pakatan Rakyat yang cuba berbohong kepada diri sendiri dengan menafikan keresahan mereka terhadap apa yang berlaku di Selangor, Bagan Pinang serta isu kerajaan perpaduan yang tenggelam timbul, hakikatnya 'poligami' PAS, DAP dan PKR juga sedang menempuh badai. Keyakinan semalam PAS dan pakatannya kini goyah kembali bila UMNO dan BN kembali bersolek dengan kosmetik berjenama.

Dulu sampan kecil dan mudik di sungai sahaja, senang 'control'... sekarang bahtera dah besar dan belayar di laut lepas, barulah kenal cabarannya! Hmm.. kalau pun betul-betul PAS buat EGM atau Muktamar Khas, harap-harap janganlah selepas itu ada ahlinya yang nak lari masuk Makhal Sakti.

Tuesday 20 October 2009

PAS for All dan 1Malaysia

Dulu saya pernah kata politik itu hampir sama dengan strategi pemasaran. Dalam strategi pemasaran ada branding dan re-branding, positioning dan re-positioning, target market, market penetration, product oriented dan customer oriented. Semua ini juga ada dalam strategi politik.

Konsep 'PAS for All' dilaungkan oleh parti itu merupakan program promosi bertujuan untuk meluaskan sasaran pasaran parti tersebut kepada kaum bukan Islam di negara ini. Pada peringkat awal, slogan 'PAS for All' dilihat berjaya memberi impak yang positif dan berjaya menambat hati pengundi bukan Melayu serta 'orang atas pagar' semasa PRU-12 yang lalu.

PAS telah menubuhkan Kelab Penyokong PAS (KPP) yang dianggotai orang bukan Islam, dan parti itu sanggup berjanji untuk menaikkan taraf KPP yang merupakan sayap parti tersebut supaya setaraf dengan Dewan. Namun janji tersebut masih belum mampu dikota lantaran terdapat banyak suara-suara tidak bersetuju di kalangan ahli PAS berkaitan idea ini. Ini melahirkan kebimbangan dan keraguan dikalangan bukan Melayu terhadap keikhlasan, kemampuan serta kesungguhan PAS merealisasikan 'PAS for All'.

Persaingan antara PAS dan UMNO/BN bagaikan 'Cola War'. Najib muncul dengan program promosinya '1Malaysia' yang objektifnya hampir sama dengan PAS for All, iaitu untuk memikat hati pengundi bukan Melayu. Penekanan 1Malaysia ialah terhadap usaha-usaha UMNO/BN untuk menzahirkan keadilan serta perjuangan untuk semua rakyat Malaysia. Dalam Perhimpunan Agung UMNO minggu lepas, pemimpin serta perwakilan langsung tidak menyebut hal perkauman. Kesungguhan yang ditunjukkan, jika berjaya direalisasikan dengan cepat mampu menarik kembali keyakinan bukan Melayu terhadap kepimpinan Najib.

Seperti dalam pemasaran, sebelum membuat keputusan untuk membeli sesuatu produk itu, pelanggan menilai dengan melihat serta mencari kepastian samada rekabentuk serta kualiti produk yang dipasarkan sama seperti yang dijanjikan dalam program promosi. Begitu jugalah halnya dalam politik negara kita. Sebelum menghadapi PRU-13, rakyat akan mencari kepastian dan kebenaran antara PAS for All dan 1Malaysia.

Sunday 11 October 2009

Calon 'recycle' pun OK kalau kena gayanya!

Nah... kali ini BN menang! Isa Samad mendapat 8,013 undi dan Zulkefly Omar mendapat 2,578 undi sahaja. BN menang dengan majoriti 5,435 iaitu jumlah yang jauh lebih besar berbanding semasa PRU-12 yang lalu.

Keputusan ini juga menunjukkan walaupun tindakan UMNO/BN meletakkan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon telah mengundang pelbagai persepsi negatif (dari kacamata pemerhati politik) terhadap BN, pengundi di Bagan Pinang telah membuat keputusan dan mereka 'memaafkan' Isa Samad. Impaknya, kemenangan dalam PRK yang ditunggu-tunggu oleh BN telah menjelma. Akan tetapi ini bukan penghujungnya.

Episod ini harus dilihat dari perspektif yang lebih jauh serta skop yang lebih besar, iaitu samada ini akan memberi impak positif atau sebaliknya kepada PRU-13 nanti. BN tentu tidak mahu dikata 'winning the penny but loosing the pound' atau 'menang sekupang tetapi kalah seringgit' kerana setakat ini 'perubahan' sebenarnya belum benar-benar dapat dilihat dalam diri UMNO mahu pun BN. Selain itu juga Tan Sri Isa Samad yang menarik nafas lega perlu muhasabah diri dan tampil membuktikan dia sendiri sudah 'berubah' lantas khidmat yang berkualiti harus menjadi balasan kepada orang Bagan Pinang.

Nampaknya calon recycle pun OK juga kalau kena gayanya...

Thursday 1 October 2009

PAS dan strategi politik

Sejak sekian lama, PAS telah muncul sebagai sebuah parti politik pembangkang yang utama di arena politik tanahair. Sejak kejayaan terbesar PAS dalam Pilihanraya 1959 parti ini kembali meniti sunyi dari kemenangan pilihanraya sehinggalah Mac 2008. Jarak tempoh itu sangat panjang. Dari zaman Hj Ahmad Fuad Hassan dan Dr Abbas Alias, hinggalah ke zaman Haji Hadi dan Nik Aziz.

Tempoh yang panjang itu juga menyaksikan perubahan lain terutama dari segi strategi politik yang digunakan oleh parti ini. Kalau di tempat saya dulu, yang jadi calon PAS rata-rata hanya golongan petani atau paling-paling drebar teksi. Calon PAS sekarang ada yang ada sarjana dan Ph.D. Dulu-dulu kalau kempen, cerita hukum hakam, tapi tiada maki hamun seperti sekarang. Pemimpin PAS dulu ‘ulamak’, tapi kini ada yang ‘erdogan’ serta orang ‘kecewa’ parti lain.

Dari pengamatan saya, PAS kini memang parti besar dan kuat. Strateginya menjadi serta pandai pula ambil kesempatan dari salah congak serta ‘ribut-ribut’ yang ada dalam parti lawan.

Tapi PAS macam parti-parti politik yang lain juga. Bila ada kuasa, banyak yang berebut. Islam bagi PAS kini betul-betul jadi ‘tema’ sahaja, mujur ada perkataan Islam pada nama parti yang didaftarkan itu. PAS sekarang mula keliru, nak Islam dulu atau kemudian pun tak apa. Betullah tu... nama pun politik!!!

Dulu Nik Aziz kata sosialis itu ‘adik-beradik’ komunis. Aha... DAP itu sosialis. Dalam PKR pula, sosialis pun ada nasionalis pun ada gamaknya! Dulu PAS beria-ia laungkan ‘hudud’, sekarang dah tak dengar lagi. PAS for ALL!

UMNO pernah hulur tangan masa Hadi sebut kerajaan perpaduan. Kalau nak sambut boleh tu... sekurang-kurangnya orang UMNO dan PAS sujud kea rah kiblat yang sama. Malang sekali Nik Aziz kata UMNO ‘tak Isle’... lantas lebih baik ‘berdakap’ dengan DAP... err.. saya tak pasti orang DAP sujud ke arah mana?

Di Perak, Ngeh baca ayat Quran dalam loghat Cina, ramai pak lebai suka dan tepuk tangan... deme kate Ngeh lebih Islam dari Ameno! Di Selangor pun lagi banyak cerita. MBPJ rampas arak, Exco DAP suruh pulang balik... tak kisah, juallah arak di 7E. Ingatkan Hassan Ali betul-betul hero... fuhh.. tak ke mana pun! Tak apa, Hassan cuba lagi dalam isu SELCAT... dah dituduh jadi tali barut UMNO pulak dah! Sebab Hassan melayu-Islam, bercakap sikit selalu kena tegur kerana PAS nak jaga ‘silaturrahim’ dengan ahli Pakatan. Tapi kalau DAP buat ‘loglaq’dan tak hormat pada orang Islam... biarkanlah!sikit saja! Mana Nik Aziz dan Hadi?... tak cerita pasal hudud pun!... betullah tu... nama pun politik! Strategi ni samalah macam Perjanjian Hudaibiah kata Khalid Samad!..eleh.. dia kata mula-mula memang Islam rugi sikit... sikit saja!

Betoi ka brader??? Takkan nak samakan strategi Hudaibiah dengan strategi politik PAS sekarang ni. Cuba fikir betul-betul, strategi yang PAS pakai sekarang ini kalau ada pun lebih memberi peluang kepada parti bukan melayu dan bukan Islam untuk mengukuhkan paksi mereka. Mana hudud?... sorry lupa pulak, PAS for ALL!

... di Bagan Pinang, Zulkefly Mohamad Omar (PAS) nak lawan Isa Samad (UMNO)!