Friday 23 October 2009

PAS pun nak 'berubah'

Bila UMNO buat pindaan perlembagaan dan melaungkan slogan perubahan sebelum ini, Nik Aziz kata itu retorik, kosmetik politik dan tidak konkrit. Beliau juga berpendapat sikap-sikap negatif yang ada dalam parti komponen BN kini telah mula memakan diri hinggakan timbul desakan-desakan untuk menukar pemimpin tertinggi MCA melalui EGM dan desakan kuat yang diterima oleh Samy Vellu untuk turun dari takhta MIC.

Apa sudah jadi? Semalam Mursyidul Am PAS itu pula seolah-olah melaungkan 'perubahan' dan mencetus keinginan untuk adakan suatu 'EGM' bagi menyingkirkan Presiden serta beberapa tokoh utama yang lain dalam parti tersebut (baca sini dan sini)

Walaupun ramai penyokong Pakatan Rakyat yang cuba berbohong kepada diri sendiri dengan menafikan keresahan mereka terhadap apa yang berlaku di Selangor, Bagan Pinang serta isu kerajaan perpaduan yang tenggelam timbul, hakikatnya 'poligami' PAS, DAP dan PKR juga sedang menempuh badai. Keyakinan semalam PAS dan pakatannya kini goyah kembali bila UMNO dan BN kembali bersolek dengan kosmetik berjenama.

Dulu sampan kecil dan mudik di sungai sahaja, senang 'control'... sekarang bahtera dah besar dan belayar di laut lepas, barulah kenal cabarannya! Hmm.. kalau pun betul-betul PAS buat EGM atau Muktamar Khas, harap-harap janganlah selepas itu ada ahlinya yang nak lari masuk Makhal Sakti.

No comments: