Thursday 1 October 2009

PAS dan strategi politik

Sejak sekian lama, PAS telah muncul sebagai sebuah parti politik pembangkang yang utama di arena politik tanahair. Sejak kejayaan terbesar PAS dalam Pilihanraya 1959 parti ini kembali meniti sunyi dari kemenangan pilihanraya sehinggalah Mac 2008. Jarak tempoh itu sangat panjang. Dari zaman Hj Ahmad Fuad Hassan dan Dr Abbas Alias, hinggalah ke zaman Haji Hadi dan Nik Aziz.

Tempoh yang panjang itu juga menyaksikan perubahan lain terutama dari segi strategi politik yang digunakan oleh parti ini. Kalau di tempat saya dulu, yang jadi calon PAS rata-rata hanya golongan petani atau paling-paling drebar teksi. Calon PAS sekarang ada yang ada sarjana dan Ph.D. Dulu-dulu kalau kempen, cerita hukum hakam, tapi tiada maki hamun seperti sekarang. Pemimpin PAS dulu ‘ulamak’, tapi kini ada yang ‘erdogan’ serta orang ‘kecewa’ parti lain.

Dari pengamatan saya, PAS kini memang parti besar dan kuat. Strateginya menjadi serta pandai pula ambil kesempatan dari salah congak serta ‘ribut-ribut’ yang ada dalam parti lawan.

Tapi PAS macam parti-parti politik yang lain juga. Bila ada kuasa, banyak yang berebut. Islam bagi PAS kini betul-betul jadi ‘tema’ sahaja, mujur ada perkataan Islam pada nama parti yang didaftarkan itu. PAS sekarang mula keliru, nak Islam dulu atau kemudian pun tak apa. Betullah tu... nama pun politik!!!

Dulu Nik Aziz kata sosialis itu ‘adik-beradik’ komunis. Aha... DAP itu sosialis. Dalam PKR pula, sosialis pun ada nasionalis pun ada gamaknya! Dulu PAS beria-ia laungkan ‘hudud’, sekarang dah tak dengar lagi. PAS for ALL!

UMNO pernah hulur tangan masa Hadi sebut kerajaan perpaduan. Kalau nak sambut boleh tu... sekurang-kurangnya orang UMNO dan PAS sujud kea rah kiblat yang sama. Malang sekali Nik Aziz kata UMNO ‘tak Isle’... lantas lebih baik ‘berdakap’ dengan DAP... err.. saya tak pasti orang DAP sujud ke arah mana?

Di Perak, Ngeh baca ayat Quran dalam loghat Cina, ramai pak lebai suka dan tepuk tangan... deme kate Ngeh lebih Islam dari Ameno! Di Selangor pun lagi banyak cerita. MBPJ rampas arak, Exco DAP suruh pulang balik... tak kisah, juallah arak di 7E. Ingatkan Hassan Ali betul-betul hero... fuhh.. tak ke mana pun! Tak apa, Hassan cuba lagi dalam isu SELCAT... dah dituduh jadi tali barut UMNO pulak dah! Sebab Hassan melayu-Islam, bercakap sikit selalu kena tegur kerana PAS nak jaga ‘silaturrahim’ dengan ahli Pakatan. Tapi kalau DAP buat ‘loglaq’dan tak hormat pada orang Islam... biarkanlah!sikit saja! Mana Nik Aziz dan Hadi?... tak cerita pasal hudud pun!... betullah tu... nama pun politik! Strategi ni samalah macam Perjanjian Hudaibiah kata Khalid Samad!..eleh.. dia kata mula-mula memang Islam rugi sikit... sikit saja!

Betoi ka brader??? Takkan nak samakan strategi Hudaibiah dengan strategi politik PAS sekarang ni. Cuba fikir betul-betul, strategi yang PAS pakai sekarang ini kalau ada pun lebih memberi peluang kepada parti bukan melayu dan bukan Islam untuk mengukuhkan paksi mereka. Mana hudud?... sorry lupa pulak, PAS for ALL!

... di Bagan Pinang, Zulkefly Mohamad Omar (PAS) nak lawan Isa Samad (UMNO)!

1 comment:

Wan Solehah al-Halbani said...

Para penyokong PAS di Malaysia kita kini telah disesatkan dengan kesesatan yang amat jauh oleh Ahlil Kitab sehingga kita tidak menyedari bahawa :

1. Demokrasi ini adalah satu agama ciptaan manusia yang syirik dan kufur kerana ianya adalah terdiri daripada konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang menafi, menolak, mengingkari dan menentang konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Allah yang terkandung di dalam kalimah Laailaahaillallah;

2. Para penyokong PAS telah melantik para pemimpin mereka yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia yang kafir, zalim dan fasik;

3. Para pemimpin PAS yang terdiri daripada ahli-ahli PARLIMEN dan DUN adalah TUHAN-TUHAN MANUSIA yang kafir, zalim dan fasik kerana :

a. Mereka adalah berkuasa dan berdaulat untuk membuat peraturan dan undang-undang;

b. Mereka mengabdikan manusia kepada kuasa manusia apabila mereka menjalan dan menguat kuasakan segala peraturan dan undang-undang manusia ke atas manusia;

c. Mereka adalah disembah oleh manusia apabila segala peraturan dan undang-undang manusia itu ditaati dan dipatuhi manusia;

Jalan dan cara bagi PAS untuk menyelamatkan dirinya dan para pengikutnya daripada terlibat secara langsung dengan kesyirikan dan kekufuran :

1. Memahami dan menyedari, serta mengakui dan meyakini bahawa demokrasi ini adalah agama manusia yang syirik dan kufur;

2. Tidak mengambil bahagian dan mengamalkan sistem politik demokrasi;

3. Memisah, memencil dan mengasingkan diri daripada demokrasi, kerajaan demokrasi dan segala proses politik demokrasi;

4. Tidak meredhai dan menyetujui demokrasi dan kerajaan demokrasi serta tidak menghalal dan membolehkan amalan agama demokrasi dan sistem politik demokrasi;

5. Mengisytiharkan kekufuran kerajaan demokrasi dan perintah Allah untuk menghancurkannya untuk kemudiannya digantikan dengan sebuah Negara Islam;

6. Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi ;

7. Memusuhi dan membenci demokrasi dan kerajaan demokrasi;

8. Mengamalkan sikap tanpa kompromi dan berkonfrantasi dengan kerajaan demokrasi sehingga ia mengalami keruntuhan dan kehancuran yang total;

9. Tidak bersikap “neutral” dan berkecuali terhadap kerajaan demokrasi;
10. Memperjuangkan Islam melalui jalan al-Quran, Sunnah dan Sirah yang juga merangkumi pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi terhadap demokrasi dan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini.

Firman Allah : Fatir 10
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.

PAS yang mengamalkan agama demokrasi untuk tujuan dan matlamat yang baik dan suci murni disifatkan Allah sebagai orang-orang yang merancang untuk melakukan kejahatan yang akan dihumban ke dalam neraka!


Sekian, terima kasih.


Yang Tulus Ikhlas



Wan Solehah al-Halbani