Sunday 11 October 2009

Calon 'recycle' pun OK kalau kena gayanya!

Nah... kali ini BN menang! Isa Samad mendapat 8,013 undi dan Zulkefly Omar mendapat 2,578 undi sahaja. BN menang dengan majoriti 5,435 iaitu jumlah yang jauh lebih besar berbanding semasa PRU-12 yang lalu.

Keputusan ini juga menunjukkan walaupun tindakan UMNO/BN meletakkan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon telah mengundang pelbagai persepsi negatif (dari kacamata pemerhati politik) terhadap BN, pengundi di Bagan Pinang telah membuat keputusan dan mereka 'memaafkan' Isa Samad. Impaknya, kemenangan dalam PRK yang ditunggu-tunggu oleh BN telah menjelma. Akan tetapi ini bukan penghujungnya.

Episod ini harus dilihat dari perspektif yang lebih jauh serta skop yang lebih besar, iaitu samada ini akan memberi impak positif atau sebaliknya kepada PRU-13 nanti. BN tentu tidak mahu dikata 'winning the penny but loosing the pound' atau 'menang sekupang tetapi kalah seringgit' kerana setakat ini 'perubahan' sebenarnya belum benar-benar dapat dilihat dalam diri UMNO mahu pun BN. Selain itu juga Tan Sri Isa Samad yang menarik nafas lega perlu muhasabah diri dan tampil membuktikan dia sendiri sudah 'berubah' lantas khidmat yang berkualiti harus menjadi balasan kepada orang Bagan Pinang.

Nampaknya calon recycle pun OK juga kalau kena gayanya...

1 comment:

Admin CCZ said...

dan tak mustahil caon recycle ini mencipta sejarah negara menjadi menteri besar recycle balik..insyaAllah..