Wednesday 14 April 2010

Hulu Selangor dan "emotional intelligence"

Sejak tarikh kekosongan kerusi Ahli Parlimen Hulu Selangor, orang dah mula mencongak siapa bakal jadi calon pula kali ini. Orang Hulu Selangor dah pernah merasa mempunyai wakil dari BN dan juga Pakatan Rakyat. Mana yang bagus dan mana yang hampas. Parti politik perlu memiliki "emotional intelligence" untuk menang dalam PRK Hulu Selangor kali ini, malah dalam mana-mana pilihanraya pun itu suatu kriteria penentu. Najib pun selalu kata, kita kena tahu 'denyut nadi rakyat'.

Dulu wakil rakyat BN, Palanivel jadi orang besar Hulu Selangor selama 18 tahun. Hulu Selangor yang punya peratusan pengundi Melayu yang besar itu tak banyak berubah. Mungkin wakil rakyat berbangsa India itu gagal menghayati 'denyut nadi rakyat'. Lepas ribut melanda, orang Hulu Selangor cuba-cuba bagi pada calon Melayu pula. Tapi masa tu yang ada hanya calon Pakatan Rakyat.... pun kalibernya tak seberapa juga.

Dengan apa yang dirasai sejak 20 tahun lalu, orang Hulu Selangor mahukan calon mereka dari golongan Melayu. Sekurang-kurangnya yang boleh tolong baca Al-Fatihah bila mereka mati nanti. Ini yang rakyat mahukan. Pakatan Rakyat telah mengumumkan Zaid Ibrahim sebagai calon mereka bagi PRK Hulu Selangor. BN belum umum siapa calon, tapi awal-awal lagi Najib dah maklumkan bahawa calon mereka nanti dari MIC. It seems like he doesn't walk the talk (at least in this case!)... tak tahulah pulak kalau ada Melayu dalam MIC?

Walaupun atas semangat 1Malaysia, kebijaksanaan mengurus tadbir persepsi dan emosi rakyat tetap menjadi urusan politik. Ya lah... atas semangat parti, jentera pilihanraya tetap akan berkampung dan berkempen di Hulu Selangor. Bilangan poster dan banner bukan penentu kemenangan. Kalau kita berkesempatan melawat beberapa negara maju sehari sebelum pilihanraya umum mereka, silap-silap satu poster parti politik pun kita tak dapat lihat digantung di tiang lampu.

Apa yang penting, parti bertanding harus sensitif, mampu memahami dan mampu menjangka emosi pengundi. Itu sesuatu yang pasti kalau nak menang pilihanraya. Keputusan-keputusan yang dibuat oleh kepala parti politik masa kini selalu buat kita pening.

No comments: