Monday 6 April 2009

Gossip Kabinet baru!

Sekejap tadi semasa dalam perjalanan pulang dari pejabat, seorang rakan lama menelefon mempelawa saya untuk 'join' beberapa orang rakan lagi 'pekena teh tarik' di sebuah restoran. Rakan saya ini sekarang bertugas sebagai Pegawai Khas kepada seorang Menteri. Oleh kerana sudah agak lama tidak bertemu, saya pun menerima pelawaan tersebut, lagi pun restoran tersebut sangat hampir dengan kawasan kediaman saya di Taman Tun.

Lebih kurang satu jam berbual, banyak juga gossip-gossip serta isu semasa yang dipersembangkan. Maklumlah, sejak selepas PAU berlalu, ada PRK, ada PM baru, bekas PM masuk semula UMNO dan antara yang paling menarik ialah teka-teki mengenai senarai anggota kabinet baru Najib.

Dipendekkan cerita, dari sumber-sumber yang mungkin boleh kita percayai dapatlah saya kongsi bersama antara gossip-gossip terkini berkaitan kabinet yang bakal diumumkan Najib nanti (katanya pada hari Rabu ini) adalah seperti berikut:

1. Jumlah senarai Menteri Kabinet akan menjadi lebih kecil kerana beberapa kementerian disatukan (contoh: Kementerian Pengajian Tinggi disatukan dengan Kementerian Pelajaran, manakala Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi disatukan dengan Kementerian Tenaga Air & Komunikasi).

2. Beberapa orang Menteri akan digugurkan antaranya Azalina Othman, Muhammad Mohd Taib, Abdul Rais Yatim, Ahmad Shabery Chik, Ong Ka Chuan, Shaziman Abu Mansor dan Hamid Albar.

3. Shapie Apdal akan memegang jawatan Menteri Pertahanan dan dalam pada itu, antara yang akan naik pangkat menjadi menteri penuh ialah Saifuddin Abdullah sementara Rafidah Aziz akan kembali menjadi Menteri.

4. Saudara Khairy Jamaluddin tidak akan diberi jawatan Menteri sebaliknya hanya akan memegang jawatan Setiausaha Parlimen kepada suatu Kementerian.

5. Gossip-gossip juga mengatakan, dalam mencatur senarai menteri-menterinya, Najib turut mengambilkira pendapat dan pandangan dari Tun M.

Nah... amacam gossip ni???

2 comments:

Z-MAY said...

rasa-rasa macam boleh percaya je...

kalau betul2 jadi pun ok lah tu..!

Anonymous said...

kalau diikut kepada info yang diterima dari rakan2 seperjuangan, percaturan kabinet yg baru ini adalah sepertimana yg saudara nyatakan..satu kabinet yg mantap dan memperlihatkan muka2 baru...anyway tq Tun for rejoining UMNO..We need your support....