Monday 29 December 2008

Refleksi Sebenar Wajah PAS

Salam Maal Hijrah.

Dalam sesi wacana Transformasi Politik Malaysia di Kota Bharu baru-baru ini, Naib Presiden PAS, Husam Musa telah terperangkap dengan isu pelaksanaan hukum hudud dan qisas yang dilontarkan oleh Khairy Jamaluddin.

Husam dengan tegas telah menyatakan bahawa PAS akan tetap melaksanakan hukum hudud sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memegang tampuk pemerintahan negara ini. Kenyataan beliau bagaimanapun telah menimbulkan rasa kurang senang di kalangan rakan kongsi PAS dalam Pakatan Rakyat terutamanya DAP. Parti ini yang diketahui ramai tidak dapat menerima hukum hudud telah menentang keras kenyataan Husam itu.

Tersentak dengan reaksi balas yang negatif dari rakan kongsinya, Husam mengendurkan ketegasannya dalam isu ini dengan membuat kenyataan bahawa pelaksanaan hukum hudud dan qisas oleh PAS hanya akan dilakukan setelah mendapat persetujuan dari DAP dan PKR. Hakikatnya Husam serta seluruh kepimpinan PAS telah lama sedar bahawa rakan kongsi mereka terutamanya DAP, tidak sekali-kali mungkin menyetujui hasrat yang telah dicanang oleh PAS sejak berpuluh tahun lalu itu. Lihatlah pendirian tidak konsisten yang menampakkan refleksi sebenar wajah pemimpin PAS yang kononnya telus memperjuangkan Islam.

Dalam situasi ini juga, Anuar Ibrahim yang mengepalai PKR tidak berani menyatakan pendirian parti PKR, mahupun pendapat peribadinya mengenai isu hukum hudud. Sepatutnya beliau yang selama ini menampilkan diri di khalayak umum sebagai seorang pemimpin yang membawa ciri-ciri Islam menyatakan pendirian PKR dalam isu memperjuangkan hukum syariah ini. Namun begitu, kita telah lama maklum, Anuar umpama 'chameleon' yang sering bertukar warna mengikut keadaan sekeliling, demi kepentingan peribadi.

Bersetuju dengan kata-kata Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid bahawa kenyataan Husam hanya satu 'cerita politik'. Sekiranya PAS benar-benar ikhlas ingin melaksanakan hudud, hukum ini sudah tentu telah lama dilaksanakan di negeri Kelantan yang telah diperintah PAS sejak sekian lama.

1 comment:

.@blogger.com said...

Bro, terima kasih melawat (bukan MELIWAT) laman blog saya. Satu tulisan yang bernas, teruskan. Saya harap saya akan mampu selalu melawati blog ini. Salam.