Friday 1 January 2010

Hulu Selangor akan jadi medan pertama

Hari pertama tahun baru ini telah ada satu spekulasi yang bertiup kencang. Semasa sesi teh tarik petang tadi, seorang rakan buka cerita bahawa Pilihanraya Kecil yang pertama bagi 2010 ini kemungkinan sekali akan berlaku di Hulu Selangor.

Ahli Parlimen PKR, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad dikatakan akan meletakkan jawatan di atas sebab-sebab kesihatan dirinya yang berada di tahap kronik. Cerita berkenaan tahap kesihatan Ahli Parlimen tersebut sebelum ini pernah dimuatkan dalam blog Anwar Ibrahim. Beliau memang tidak sihat sejak sebelum PRU-12 lagi, tetapi dicalonkan juga oleh Pakatan Rakyat memandang pakatan tersebut kekurangan calon yang sesuai pada ketika itu.

Hmm... spekulasi ini mungkin juga betul kerana kedua-dua pihak Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat telah pun mula berkempen di kawasan berkenaan. Esok (2 Jan), Anwar Ibrahim akan turun berceramah di Hulu Selangor. PM Najib pula dijadualkan hadir di kawasan tersebut minggu hadapan bersempena satu program yang dianjurkan oleh UMNO.

Mungkinkah Hulu Selangor akan jadi medan pertama bagi menguji sejauhmana penerimaan rakyat Selangor terhadap kewibawaan Kerajaan Selangor sekarang, atau mereka berhasrat nak 'rujuk' kembali dengan BN yang mereka jatuhkan talak pada Mac 2008 lalu.

No comments: