Monday 2 November 2009

Dungunya sebuah jabatan kerajaan

Tindakan menangkap Dr. Mohd Asri Zainul Abidin adalah antara tindakan paling dungu yang pernah dilakukan oleh sebuah jabatan kerajaan yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga hal ehwal agama Islam. Lebih menjengkelkan lagi ialah bekas Mufti Perlis itu diperlakukan seperti seorang penjenayah dengan kehadiran lebih 30 orang polis di lokasi penangkapan, atas kesalahan mengadakan ceramah agama tanpa permit.

Susah nak percaya bahawa itu sebab sebenar penangkapannya kerana umum kenal dan tahu Dr. Asri juga setiap minggu menulis dalam Mingguan Malaysia, selain pendapatnya dalam hal-ehwal agama yang selalu menjadi rujukan pelbagai pihak. Kenapa tak ditangkap sahaja penceramah-penceramah agama tak berpermit yang saban hari memainkan jarum politik di masjid dan surau-surau di serata Selangor. JAIS diperkuda untuk tujuan politik, dan 'permainan' ini sangat memalukan umat Islam di Malaysia.

Dalam pada itu, si Ketua Pemuda UMNO hanya bersuara lembik dengan mengatakan beliau 'akan pantau tindakan JAIS' dan mengecam jabatan tersebut jika berlaku sebarang tindakan tidak adil terhadap bekas mufti itu. Kalau setakat pantau dan nak kecam... tak payahlah jadi Ketua Pemuda!

1 comment:

Anonymous said...

ada org kata penangkapan ini sengaja dilakonkan utk menampakkan keburukan k'jaan PKR. hmm... BN juga nak disalahkan...