Monday 31 May 2010

Menjala Barisan Nasional

Sejak dua tiga hari ini, ramai orang bercakap mengenai isu subsidi. Kalau nak ikut Idris Jala, subsidi perlu dihapuskan secara berperingkat-peringkat kerana takut negara akan menghadapi krisis kewangan sebagaimana Greece.

Secara keseluruhannya subsidi yang diberikan oleh kerajaan pada tahun lalu berjumlah RM74 bilion dengan purata RM12,900 bagi setiap seisi rumah. Subsidi yang dimaksudkan termasuklah dari segi sosial, prasarana, bahan api, dan makanan.

Idris Jala kata, pemansuhan subsidi secara berperingkat itu boleh mengurangkan perbelanjaan negara sehingga RM103 bilion dalam tempoh 5 tahun. Method pengurangan subsidi secara berperingkat yang disyor oleh Idris ini mendapat pujian dari banyak pihak.

Saya berharap Dato' Seri Najib berfikir 20 kali sebelum menerima cadangan CEO PEMANDU yang juga Menteri lantikannya. Walau saya bukan pakar ekonomi, sepertimana ramai orang lain saya juga nampak strategi Idris ini bakal 'menjala' kerajaan Barisan Nasional jika dilaksanakan. Idris mungkin melihat segalanya dari sudut ekonomi, tetapi kerana beliau bukan ahli politik saya rasa tentu pertimbangan beliau dalam isu ini telah mengenepikan pandangan dari sudut politik.

Kalau tanpa subsidi kerajaan selama ini, sudah tentu rakyat jelata dari golongan petani hidup dalam serba kemiskinan atau serba kekurangan. Kalau tidak kerana subsidi juga harga beras, gula dan petrol dah lama melambung macam yang berlaku di negara jiran kita. Subsidi sebenarnya membantu menaikkan kuasa beli rakyat negara ini dan secara tidak langsung turut menjana pertumbuhan ekonomi negara. Kalau tiada subsidi, kuasa beli rakyat turut berkurang dan akan beri kesan negatif terhadap pertumbuhan ekonomi.

Subsidi pun bukan hanya dinikmati oleh golongan rakyat miskin sahaja. Ia turut dinikmati (malah lebih banyak lagi) oleh rakyat berpendapatan tinggi. Sebagai contoh, subsidi bahan api seperti petrol dan gas. Orang kaya yang ada lebih dari sebuah kereta tentu menggunakan lebih banyak bahan api ini berbanding golongan miskin yang hanya memiliki sebuah motorsikal atau tiada langsung kenderaan.

Jadi kalau penjanaan ekonomi melalui subsidi ini ditiadakan, dapatkah negara ini merealisasikan cita-cita Perdana menteri untuk menjadi negara berpendapatan tinggi dan maju pada 2020 nanti? Atau Malaysia akan jadi seperti negara Jepun pada sekitar tahun 1960an yang mengalami ekonomi 'stagnant' kerana kurangnya komitmen serta subsidi kerajaan bagi membantu penjanaan eekonomi.

Impak paling buruk sekali ialah bila kuasa beli rakyat mengecil, rakyat merasa susah berbelanja atau mencari makan. Pada ketika ini, kerajaan Najib akan dilihat oleh rakyat sebagai punca segala masalah kerana gagal membantu rakyat dan dasar-dasar yang dilaungkan Najib akan hanya dilihat bersifat retorik semata-mata. Situasi ini juga akan menjadi 'bola tanggung' kepada pembangkang untuk melakukan 'smash' maut di gelanggang politik... dan rakyat boleh menjadikan kerajaan Barisan Nasional Dato' Seri Najib bergelar 'pembangkang' selepas PRU-13.

3 comments:

Bingai @ Bangang said...

Maaf tuanpunya blog sebab lari tajuk,
Saya masih lagi dengan penutupan IKYS tumpang letak dalam topik terbaru tuan.

Kepada yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang IKYS sila ke blog saya di http://tendangterajang.blogspot.com/2010/07/ikys-rugi-atau-nak-cari-untung-pintas.html
Luahan hati bapa saudara kepada salah seorang pelajar IKYS

aku yang bingai

Car Loan Caculator said...

Thank you for your information!!!!

Used Car for Sale said...

nice post