Sunday 7 February 2010

PAS lapor pada polis: Blogger sepatutnya lebih beretika

Hari ini, PAS Kelantan telah membuat laporan polis terhadap sebuah blog yang menggambarkan MB Kelantan sedang 'diliwat' oleh Anwar Ibrahim.
Isu seumpama ini kini semakin menjadi-jadi. Walaupun setiap individu itu bebas untuk memuatkan apa sahaja di dalam blog mereka, tetapi dalam hal seumpama ini sepatutnya para blogger harus lebih beretika. Blogger bebas memberi pandangan tetapi mesti bertanggungjawab tentang apa yang mereka muatkan dan seboleh mungkin jika ianya melibatkan individu, kumpulan atau anggota masyarakat, ianya biarlah berasas.
Dalam kecanggihan teknologi masa kini, pelbagai ilustrasi serta gambar boleh dicipta di alam siber. Tetapi sepatutnya, janganlah kemajuan ini digunakan untuk tujuan-tujuan fitnah serta tidak bermoral.
Bukannya saya hendak memihak kepada sesiapa dalam isu ini. Pembaca sendiri boleh melihat di dalam banyak blog sosio-politik (tidak kira blog pro-BN atau Pro-PR) semakin ramai blogger yang mengenepikan etika-etika serta batas susila dalam menulis untuk tatapan umum. Keadaan ini hanya akan memberi gambaran buruk terhadap tahap atau kelas minda kita sebagai rakyat Malaysia.
Apa yang saya luahkan ini rasanya telah banyak kali juga disuarakan oleh blogger-blogger lain. Sedihnya, masih banyak lagi yang menjadikan blog masing-masing sebagai tempat melepas emosi secara yang tidak bermoral. Senario seperti ini sebenarnya tidak berlaku di dalam blog-blog sosio-politik di negara-negara maju yang rakyatnya mempunyai minda kelas pertama.

2 comments:

bRAVEhEART said...

Salam bro,
lama dah tk komen di blog tuan. Tapi itulah hukum dalam Pas, mereka buat HALAL dan bila orang buat HARAM jadinya. Memang sampai bila pun Pas tehap sebuah parti Haramjadah.

Anonymous said...

Si Jeffry mulut senget tu dah meninggal bro!... Innalillah...